Marokko-motortrip.reismee.nl

Dag 16: Meknes: weer een koningsstad (464 / 5353 km)

Vandaag weer een rijdag gehad waarbij we 464 km hebben afgelegd naar een van de 4 koningssteden. We hebben nu al 5300 km gereden, dus we halen de 8000 wel. De eerste 200 km van de rit waren eigenlijk niet veel aan, dit in tegenstelling tot de meeste andere trajecten die we gereden hebben. Daarna kwamen we weer in bergachtig gebied en dus lekker sturen. Echter waar we niet opgerekend hadden was de verandering in het weer. Het werd een stuk kouder en we hebben ook een enkel regenbuitje gehad. Inmiddels rijd ik al weer met 4 lagen kleding aan, van de 5 die ik op de heenreis aanhad. Ook de winterhandschoenen heb ik weer aangetrokken. Jes had vandaag zijn rode, bij de motor passende, regenpak ook weer aan en dat hielp hem niet alleen tegen de regen. Het weer gaat zoveel op Nederland lijken dat we daarmee sterk het gevoel hebben aan de terugtocht bezig te zijn. We rijden daarbij ook van de zon af in Noordelijke richting en dat bevestigt ook weer ons gevoel.

Wat rijden betreft hier in Marokko klopt er helemaal niets van alle indianenverhalen die hierover de ronde doen. In veel reisgidsen staat dat het een grote puinhoop is en erg gevaarlijk kan zijn. Echter onze ervaring is geheel anders. De Marokkanen rijden zeer beheerst en zijn erg voorkomend tav alle verkeersdeelnemers zoals wij op onze motoren, voetgangers, ezels met aanhangwagen, vrachtwagen met koeien of schapen op het dak en wat er al nietover de weg schuift. Daarmee willen we overigens niet alle Marrokanen over een kam scheren, er zijn echter ook نعفةشقخننشىثى bij.

Ook wordt er hier, net als in Nederland, regelmatig op snelheid gecontroleerd, met een lasergun. Ons rijgedrag wordt telkens weer goedgekeurd, wat ons zelf ook wel verbaast. Desnelheidsmetingen staan trouwens iedere keer na een dorp op ongeveer dezelfde lokatie, dus het is wel aardig in te schatten waar je moet remmen.

Als voetganger in met name de grotere steden lijkt het in de eerste instantie op zelfmoord om over te steken, maarin werkelijkheid kunnen we nu probleemloos met de ogen dicht oversteken op eigenlijk ieder punt ongeacht het verkeersaanbod. Met rijdt hier gewoon erg voorkomend.

Toen we tenslotte aan het einde van de dag Meknes naderden zagen dat de lucht in die richting al weer was opgeklaard. Net nog even het weerbericht gechecked, maar dat hadden we niet moeten doen. De voorspelling voor morgen is namelijk regen....

NB voor Chris: de man op de foto in het midden is onze ober voor dat moment

Reacties

Reacties

Marian

Ha Petertje, je bent nu aan het intypen he? Oh, nu staat het bericht er al op; tja, voor Spanje zijn de berichten ook niet al te goed. Als het regent lekker weer doorrijden naar de volgende plek. Hopenlijk kunnen jullie iets eerder terug zijn ivm je gesprek vrijdag....xx Marian

gerard ketelaar

Ha die Peter,
Ontdek net pas deze reislog naar aanleiding van verhalen van de andere tafelaars. Gisteren leuke tafelavond gehad. Mooi avontuur wat je mee maakt. Ga het vanaf nu volgen.
vg
GerardK

Chris

Dag Peter,

Wat lees ik nou? Marcel had toch voorgesteld dat we volgende week vrijdag gaan golfen? Al was het alleen maar om mij een kans te geven.
Take care.

Maartje

Het lijkt wel of het thuisfront jullie graag weer terugziet (en daar snap ik natuurlijk niets van... :) )! Geniet ook van de terugreis he!?
Het is hier nu trouwens Stille Zaterdag. Morgen is het Pasen - ik zal wat eieren verstoppen voor jullie, en een Taize-liedje zingen - maar daarover morgen meer.
Goede reis!

Hoi Peter

Ik neem net pas de tijd jullie avontuur te bestuderen (Ik zie mijn hotmail niet zo vaak ;-(
Maar wat gaaf zeg! Ik wist van je droom om Parijs Dakar nog eens te gaan doen, en dit lijkt mij dan ook een prima opwarmer ;-) Of blijft het bij deze?

Ik geniet van de verhalen, de prachtige foto's, maar meer nog ben ik trots op je dat je het niet bij dromen gelaten hebt. Dat doen er al zoveel.....
Succes en nog veel plezier de laatste dagen! Het weer hier is nu echt belabberd, dus misschien moet je nog maar niet gaan golfen vrijdag....

John

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!